donderdag 4 oktober 2012

Thema: Dieren - axenroos

Naar aanleiding van 4 oktober, werelddierendag, werkten we deze week rond het thema dieren.
 
Axenroos kwam daarbij aan bod. De axenroos is een middel om te werken rondom sociale vaardigheden.
In axenland wonen heel wat dieren,...  Kijk maar mee...
 
 
 
De dieren van de axenroos hebben allemaal hun eigen manier van doen, hebben allemaal hun eigen karaktertrekjes. Het ene dier neemt graag de leiding, het andere volgt graag. Het ene dier helpt graag en nog een ander geniet ontzettend van cadeautjes en verwennerijen.
 
"Ik leer jou leiden", zegt de leeuw.
"Ik leer jou volgen", zegt de kameel.
"Van mij leer je zorgen", zegt de bever.
"Van mij leer je genieten", zegt de poes.
"Zie hoe ik mij toon", zegt de pauw.
"Ik kijk naar jou op", zegt de wasbeer.
"Ik leer jou stil te houden", zegt de uil.
"Bij mij mag je tijd nemen om te ondergaan", zegt de schildpad.
"Leer toch maar aanvechten", zegt de havik.
"Leer ook maar weerstaan", zegt de steenbok.
 
De juf had heel wat prenten meegebracht voor ons...
 
 
 
 
Elk dier kreeg een plekje in onze klas. 
Bijvoorbeeld de pauw werd bij de spiegel in onze klas geplaatst.
 
We zongen het axenlied op de melodie van "k zag twee beren broodjes smeren ..."
'k Zag twee pauwen
staarten showen
oh, dat was een wonder
al die veren, mooie kleren
die ze zo erg mooi bewond'ren
hihihi hahaha
'k stond erbij en ik keek er naar.

'k Zag twee beren
elkaar feliciteren
oh, dat was een wonder
complimentjes
en presentjes
met een mooie strik errond
hihihi hahaha, 'k stond erbij...


'k Zag twee bevers
snoep uitdelen
oh, dat was een wonder
al dat zorgen
voor een ander
en een pluimpje voor elkander
hihihi hahaha, 'k stond erbij...

'k Zag twee poezen
zalig soezen
oh, dat was een wonder
knuffel lief
en poezemijn
zachtjes langs mijn benen fijn
hihihi hahaha, 'k stond erbij...


'k Zag twee leeuwen
om het hardst schreeuwen
oh, dat was een wonder
bevelen geven
leiding nemen
tot iedereen goed weet wat moet
hihihi hahaha, 'k stond erbij...
'k Zag twee kamelen
braafjes wand'len
oh, dat was een wonder
alle bevelen
kunnen nooit vervelen
ze blijven altijd rustig spelen
hihihi hahaha, 'k stond erbij...

'k Zag twee haviken
heel hard klauwen
oh, dat was een wonder
ruw en oneerlijk
heel erg flauw
wat verkeerd is verander jij gauw
hihihi hahaha, 'k stond erbij...

'k Zag twee bokken
protesteren
oh, dat was een wonder
dwing mij niet
ik zeg toch « neen »
en anders stoot je tegen een steen
hihihi hahaha, 'k stond erbij...

'k Zag twee uilen
geheimen ruilen
oh, dat was een wonder
alle schatten
goed verpakken
en de sleutel heel goed weg
hihihi hahaha, 'k stond erbij...

'k Zag twee schilpadden
zachtjes wenen
oh, dat was een wonder
in hun schelpje
zo onzeker
vol verdriet en twijfel beven
hihihi hahaha, 'k stond erbij...


 
We brachten ook een foto mee naar de klas van ons huisdier en sommige brachten een prent mee van hun lievelingsdier...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Juf Sofie, juf Tamara en juf Melissa speelden ook een poppenspel voor ons op donderdag!
 
Waarbij allerlei dieren aan bod kwamen. 
Dieren van op de boerderij, dieren van het oerwoud...  Een heel avontuur.
 
Onze winkel werd omgetoverd tot een dierenwinkel...
 
 
We speelden in de hoekjes, maakten een werkblaadje en we maakten zelf een dierenpuzzel.
 
Tot volgende week!
 
Groetjes Juf Melissa
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten